Pedakortit ja pedapolku

Oletko jo löytänyt Optimasta Pedakortit-työtilan? Alun perin ajatuksena oli tehdä ihan fyysisiä kortteja, joista opettaja voisi löytää opintojakson kehittämiseen liittyviä ideoita. Tänä digitaalisena aikana toteutus kuitenkin jalostui sähköiseen muotoon ja materiaalia koottiin Optimaan. Kortti toimii edelleen työtilan metaforana: ”Kaikki ei ole yhden kortin varassa. Meillä on kaikki kortit käsissämme!”

Kuva: Trocche100, Wikimedia Commons. Public Domain

Kuva: Trocche100, Wikimedia Commons. Public Domain

Pedakortit-työtila aktivoi meitä tekemään yhdessä innovatiivista oppimisen ja opetuksen tulevaisuutta hyödyntämällä monipuolisesti pedagogisia ideoita. Meillä on mahdollisuus tehdä valintoja oppimistilojen luomisessa – ja valinnoillamme on todella merkitystä.

Pedagogisten ideoiden äärellä meillä on oiva mahdollisuus kehittää yhteisöllistä opetustyötämme ja paljastaa omat korttimme yhteiseksi hyväksi. Pedagogisesti vahva Centria-ammattikorkeakoulu syntyy, kun laitamme kaikki kortit pöydälle ja muodostamme niistä yhdessä digiaikaan uudistuvan pedagogiikan suuntaviivoja.

Työtila täydentyy pikkuhiljaa – materiaaliahan on pilvin pimein. Jos sinulla on ideoita tai toiveita työtilan suhteen, kerro meille! Mietimme mm. sitä, miten saisimme työtilan vuorovaikutteisemmaksi ja miten saisimme jaettua hyviä opetuskokeiluja keskenämme (ja huonojakin, sillä niistäkin, ja varsinkin niistä, voi oppia monenlaista).

Kuva: Eddi, Flickr. CC BY 2.0

Kuva: Eddi, Flickr. CC BY 2.0

Pedapolku toimii opintojaksojen kehittämisen viitekehyksenä, voit tutustua siihen samaisen työtilan etusivulta löytyvästä Prezi-esityksestä tai suoraan täältä. Myös Pedakortit–työtilan rakenne noudattaa pääosin pedapolun elementtejä.

Jos siis ajatuksenasi on uudistaa opintojakso, toteuttaa se eri tavoin kuin aikaisemmin tai tuottaa ihan uusi opinto, voit olla yhteydessä meihin Averkolaisiin. Voimme pohtia ja kehittää opintojakson osaamistavoitteita, opetus- ja oppimisaktiviteetteja, ohjausta, arviointia ja palautetta sekä välineitä (esim. digityökaluja) yhteisesti. Aika moni toteutus on menossa tällä hetkellä verkkoon monimuotokoulutuksissa, olisiko tässä hyvä paikka rakentaa koko opintojakso uudella tavalla?

Innostavia pedagogisen ideoimisen ja kehittämisen hetkiä!

lehtori Anna Pulkkinen

Mainokset
Kategoria(t): Yleinen Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s