ascilite 2015

Aurinko paistaa lämpimästi pilvettömältä taivaalta, digioppimisen kehittäjät eri puolilta maailmaa juttelevat pienissä ryhmissä Curtinin yliopiston kampuksen vihreällä nurmella ja kovaääniset isohuiluvarikset säestävät puheensorinaa taustalla. Globally connected – digitally enabled -teemalla toteutettu ascilite2015 on koonnut Perthiin, Länsi-Australiaan yhteen yli 300 koulutuksen asiantuntijaa eri puolilta maailmaa. Täällä oppimisympäristö laajenee kuin itsestään viilennetyistä luentosaleista vehreisiin ulkotiloihin. Kampukselle ripotellut säkkituolit houkuttelevat myös hetkeksi rentoutumaan ja kääntämään kasvot aurinkoon.
Ascilite
Mistä kansainvälinen digioppimisen asiantuntijayhteisö keskusteli ascilite2015 -konferenssissa? Tutkimuksia, kokemuksia ja hyviä käytänteitä jaettiin kolmena päivänä kuudella kanavalla. Tänä vuonna toistuvia teemoja olivat – kuten arvatakin saattaa – blended learning, MOOCit, oppimisanalytiikka, mobiilioppiminen, avoimet oppimisresurssit ja opettajien jatkuvan osaamisen kehittämisen tukeminen. Lisäksi esille nousivat opetuksen henkilökohtaistaminen, vertaisoppimisen tavat, autenttinen oppiminen ja arvioinnin kysymykset. Pelillistäminen ja 3D-ympäristöjen käyttö opetuksessa lisääntyy ja robotitkin tulevat mukaan koulutukseen vauhdilla.

Centrian ja Omnian opettajien digiloikka kiinnosti

Koulutusorganisaatioiden digiaikaan siirtymisen monenlaiset kysymykset olivat konferenssissa sellainen punainen lanka, johon Centrian ja Omnian opettajien digiloikan tukemista kuvaava esityksemme sopi erinomaisesti. Kuulijoita kiinnosti salin täydeltä suomalainen konteksti ja ratkaisut. Konferenssipaperit on koottu Conference Proceedings -julkaisuun, joka on saatavilla täältä.   Omnian oppimisratkaisujen päällikkö Leena Vainion kanssa laatimani artikkeli löytyy oheisesta dokumentista sivuilta 168-179:

Leppisaari, I. & Vainio, L. (2015). Digital leap of teachers: two Finnish examples of rethinking teacher professional development for the digital age. In T. Reiners, B.R. von Konsky, D. Gibson, V. Chang, L. Irving, & K. Clarke (Eds.), Globally connected, digitally enabled. Proceedings ascilite 2015 in Perth (pp. FP:156- FP:167).

Käyttäjälähtöisyyttä digioppimisen kehittämiseen

Mitä kolmipäiväisestä konferenssista tarttui mukaan? Jäin pohtimaan monen monia asioita, jotka eivät yhteen blogiin mahdu, mutta nostan tässä esiin pari esimerkkiä. Käyttäjälähtöinen ajattelu digioppimisen kehittämisessä pysäytti. Kannattaisiko meidän ottaa paremmin selville, mitä opiskelijamme oikeasti ajattelevat opetuksen kehittämistarpeista ja miten he käyttävät digivälineitä opiskelussaan? Kannattaisiko meidän kehittäjien kuunnella myös enemmän opettajakollegoitamme? Näitä pohdintoja herätti esimerkiksi mittava australialainen tutkimus, johon osallistui eri yliopistoista liki 2000 korkeakouluopiskelijaa ja 800 opettajaa sekä johdon edustajia. Voit lukea tarkemmin konferenssijulkaisusta, mitkä 13 menestystekijää löydettiin teknologiatuetun opetuksen kehittämisessä: Henderson et al.: Conditions for succesfull technology enabled learning (sivut 134-142). Keskusteluissa nousi esille myös opettajien huoli siitä, että ”kaikki ei olisi digiä” vain sen vuoksi, että se on trendikästä tänä päivänä, vaan jatkuvasti todella pohdittaisiin, mikä edistää oppimista kussakin tilanteessa. Monimuotototeutukset (blended learning) saattavat tuntua opiskelijoista aluksi sekavilta, joten uusiin tapoihin opiskella ja oppia tulisi olla aikaa perehtyä ja tukea saatavilla.

Opetussuunnitelma visuaaliseen muotoon

Toinen teema, jota erityisesti jäin pohtimaan oli opintojaksojen ja opetussuunnitelman visualisointi eli interaktiivinen opetussuunnitelmakartta (interactive curriculum map). Curtinin yliopiston ja kumppaneiden kehittämä MyCourseMap oli kiinnostava esimerkki farmasian koulutuksen visuaalisoimisesta. (Artikkeli löytyy konferenssijulkaisusta sivuilta 275-296.) Pilotoinnissa käytettiin appsia, mutta jatkokehityksessä ollaan siirtymässä webbipohjaiseen ratkaisuun. Tällainen karttamainen ops tukee sekä opiskelijoita, opettajia että työelämää lisäämällä läpinäkyvyyttä. Visuaalisesta opetus-/oppimissuunnitelmasta voi nimittäin yhdellä silmäyksellä hahmottaa koulutuksen kokonaisuuden. Opettajaa opsin läpinäkyvyys haastaa jatkuvaan opetuksensa kehittämistyöhön ja samoin se tukee myös esim. yhteisopettajuutta. Kun kokonaisuus hahmottuu selkeämmin, löydetään yhdessä tekemisen paikat ja voidaan välttää myös päällekkäisyyksiä opetuksen sisällöissä ja toteutustavoissa. Opintojaksoon voi kartassa linkittää niin digioppimisympäristöjä ja -työkaluja kuin erilaisia autenttisia caseja ja kertomuksiakin, vaikkapa videona työelämäedustajan/alumnin näkemyksen opintojakson merkityksestä työelämässä. Visuaalista opetussuunnitelmaa voidaan käyttää monin tavoin sekä oppimisen ja osaamisen tunnistamiseen pohjautuvan arvioinnin tukena että koulutuksen markkinoinnissa.

Suomi digiloikassa jäljessä?

Pohdimme konferenssin aikana paljon Leena Vainion kanssa, olemmeko me Suomessa digiloikassa todella niin jäljessä kuin mikä käsitys kotimaassa nyt käytävän keskustelun pohjalta syntyy. Täältä kaukaa katsottuna ei siltä näyttänyt. Pikemminkin asia tuntui moniin konferenssin esityksiin peilatessamme olevan päinvastoin – kunhan me vain pystyisimme tuomaan esille osaamistamme ja  nostamaan sitä kansainväliseen tietoisuuteen. Arvokasta on, jos tunnistamme miten keskeisesti tutkimus ja toimivien ratkaisujen levittäminen kuuluu kehittämistyöhön. Centria-ammattikorkeakoulussa tehty pitkäjänteinen digioppimisen kehittämistyö ja tuoreet Centriaa digiaikaan vauhdittaneet ratkaisut näyttäytyivät edukseen kansainvälisessä kontekstissa. Teemme oikeita asioita oikeaan aikaan. Jatketaan matkaa!Ascilite 2

yliopettaja Irja Leppisaari

 

Mainokset
Kategoria(t): Yleinen Avainsana(t): , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s