Opettajuus päivittyy – koulutus kehittyy

Oranssinvärinen pehmeä sohva keskellä koulutustilaa houkuttelee ensimmäiset tulijat syliinsä. Kynttilöiden liekit lepattavat pyöreillä pöydillä kotoisasti. Screenillä näkyy päivän teema: Yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen. Kiireisiä koulutuksen ammattilaisia saapuu viime minuuteilla koulutustilaan, joku vielä kännykkä korvallaan työasioista sopien. Aamutunnelmassa on aistittavissa innostusta ja uteliaisuutta. Mukana aavistus oman paikan hakemista: pitäisikö minun olla tänään jossain muualla – vai voisinko oikeasti pysähtyä ja pohtia, jakaa osaamistani ja oppia toisilta. Pian kuitenkin ollaan jo täydessä työn touhussa: yhteisopettajuuden workshopit pyörähtävät käyntiin ja vievät mennessään oman työn tutkailuun. Oppimisympäristö laajenee uusiin tiloihin, aina keväiselle pihalle asti – ja erilaisia digivälineitä hyödynnetään yhdessä tekemisessä. Haetaan uusia näkökulmia ja ajatukset lähtevät hyvin lentoon, vaikka pidetäänkin jalat tukevasti maassa ja oman työn haasteissa.

Kansikuva_ 1_Elina Salmi_Riitta_Kossi

Kuva: Merja Meriläinen

Tällä kuvauksella kutsumme lukijoita mukaan opettajuuden päivittämisen poluille 25.1.2016 julkaistussa Opettajuus päivittyy – koulutus kehittyy -julkaisussa. Julkaisu on syntynyt Centria-ammattikorkeakoulun yhdessä Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen kanssa organisoiman Päivitä opettajuus digiaikaan (POD) -koulutuksen pohjalta.  Irja Leppisaaren, Merja Meriläisen, Maarika Piispasen ja Anna Pulkkisen toimittamassa julkaisussa valotetaan eri näkökulmia siihen, kuinka opettajuutta Centria-ammattikorkeakoulussa päivitetään digiaikaan. Miten toteutuu uudistuva pedagogiikka autenttisen oppimisen, yhteisöllisyyden ja digitaalisuuden näkökulmista? Entä minkälaisia digiajan pedagogiikkaa ja arjen opetusta uudistavia käytänteitä syntyy?

Edellä kuvatussa POD-koulutuksen aamutunnelmassa näyttäytyvät ne tulokulmat, jotka toistuivat pitkin matkaa: yhteisöllinen ja autenttinen, omaan työhön kiinteästi kytkeytyvä oppiminen sekä digitaalisuuden tuomat mahdollisuudet. Kymmenen koulutuspäivän välillä ja ohessa osallistujat toteuttivat 2–4 hengen ryhmissä kehittämistehtävän eli opetuskokeilun. Uunituoreen julkaisun artikkelien avulla pääsemme kurkistamaan syvemmin joihinkin niistä 23 kehittämistehtävästä, jotka Centria-ammattikorkeakoulun yhdessä Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen kanssa organisoimassa POD-koulutuksessa toteutettiin. Opettajat kuvaavat artikkeleissaan monipuolisesti ja innostavasti toteuttamiaan opetuskokeiluja. Samalla he pohtivat ja arvioivat aidosti opettajuutensa päivittämistä ja koulutuksen kehittymistä digiaikaan.

POD-koulutuksen jälkeen uskomme yhä vahvemmin että opettajuus päivittyy ja koulutus kehittyy juuri näin: punomalla yhteen yhteisöllisen, autenttisen ja digitaalisen oppimisen säikeitä. Yhteisöllisyys on merkittävä voimavara, joka voi muuttaa koulutusorganisaatioiden käytänteitä ja vahvistaa osaamisen jakamista opettajien kesken. Tällöin se koskettaa ihan varmasti opiskelijankin arkea.

Julkaisu koostuu seitsemästä puheenvuorosta ja kirjoittajina on POD-kouluttajien lisäksi yhteensä 12 Centria-ammattikorkeakoulun opettajaa tai henkilöstön edustajaa. Eija Huotari valottaa puheenvuorossaan POD-koulutuksen tukevan sitä, että Centriassa luokkahuoneesta tulee rajaton ja autenttista oppimista mahdollistetaan digitalisoitumisella. Maarika Piispanen, Irja Leppisaari, ja Merja Meriläinen tarkastelevat artikkelissaan POD-koulutusta autenttisen oppimisen kriteerien (Herrington, Reeves, Oliver, 2010) avulla. Miten pitkäkestoinen POD-koulutus muodosti opettajille digiajan autenttisen oppimisympäristön ja heijasti niitä asioita, joita sen kautta toivotaan jalkautuvan koulutettavien arkeen? Teemu Isokääntä ja Sari Virkkala puolestaan kuvaavat artikkelissaan, miten yhteisöpedagogikoulutuksen ja työelämän rajapinnalla toteutettava perinteikäs adventtiprojekti voidaan pedagogisesti mielekkäällä tavalla tuoda digiaikaan. Lena Segler-Heikkilä kirjoittaa artikkelissaan kahden alan ammattikorkeakouluopettajien ja -opiskelijoiden yhteistyöprojektista, joka huipentui ruotsinkielisiin tuotemessuihin. Kantavana teemana hänen tarkastelussaan ovat yhteisopettajuuden ja monialaisen työskentelyn mahdollisuudet. Tuija Tolonen-Kytölä tarkastelee artikkelissaan kaikille aloille yhteisen Viestintä-opintojakson suunnittelua ja toteuttamista liiketalouden opiskelijoille monimuotokoulutuksena sekä uusien työkalujen ja teknisten työkalujen sovittamista siihen. Nina Hynynen, Janne Peltoniemi, Risto Puskala, Maija Rukajärvi-Saarela ja Eija Torkinlampi ovat luoneet POD-kehittämistehtävässä videoina ohjeet Adobe Connect -verkkokokousympäristön käyttöön erilaisissa oppimistilanteissa. Kirjoittajat avaavat artikkelissaan, miten ohjeita testattiin kahdella eri forumilla. Samalla he tunnistavat yhteisopettajuuden ja tiimityön merkityksen opetuksessa. Linda Krokfors ja Vesa Nuorva kertovat Centrian ensimmäisen osaamismerkin luomisesta kansainvälisyyteen liittyvien metataitojen tunnistamisessa.

Julkaisu avaa ajankohtaisia näkymiä koulutuksen digitalisoimiseen ammattikorkeakouluissa ja antaa käytännön virikkeitä opetustyönsä kehittämisestä kiinnostuneille: opettajille yhtä lailla ammattikorkeakouluissa kuin yliopistoissakin, mutta myös aikuiskouluttajille, avoimen ammattikorkeakoulun ja avoimen yliopiston opettajakunnalle sekä kaikille, jotka ovat kiinnostuneita koulutuksesta ja oppimisesta digiajassa.

yliopettaja Irja Leppisaari

Mainokset
Kategoria(t): Yleinen Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s