Centrian digiagentit

Alkuvuodesta 2016 Averkon tiimihuoneessa kokoontui iloinen joukko koko Centria-ammattikorkeakoulun henkilöstölle julkaistun hyvin epämääräisen kutsun perusteella:

Haluaisitko digiagentiksi? Digiagenttitiimi aloittaa toimintansa marraskuussa, ja etsimme mukaan koulutuksen digitalisaatiosta kiinnostuneita henkilöitä eri toimipisteistä. Valmista sabluunaa toiminnalle ei ole, mutta eiköhän me yhdessä sellainen saada rakennettua.

Ensimmäinen tapaaminen siirtyi tammikuulle, ja sitä pohjustettiin vielä näin:

Etukäteen pohdittavaksi:
– porukan nimi (ei ole pakko olla digiagentit)
– ryhmän rooli ja tarkoitus
Alkuperäinen ajatus oli koota innokkaita kokeilijoita ja digitaalisuuden edistäjiä yhteen ja mm. vertaistueksi opettajille, mutta pohditaan yhdessä mitä kaikkea digiagenttiuteen (työnimi siis) voisi sisältyä.

Diverse People Using Technologies and TalkingEnsimmäisessä tapaamisessa oli mukana kymmenkunta henkilöstön jäsentä: opettajien lisäksi myös TKI-henkilöstöä ja korkeakoulupalveluiden edustajia. Pohdimme yhdessä ryhmän nimeä, ja villit ideat digiloikkaajista digiankkoihin sinkoilivat edestakaisin. Samalla tutustuimme uuteen työkaluun eli Flingaan, joka toimikin hyvin sähköisenä ideoiden kerääjänä. Lennokkaista ajatuksista huolimatta digiagentit-nimi vei voiton.

Samassa yhteydessä keskustelimme myös korkeakoulun digitalisaation haasteista ja ratkaisuista kokoamalla niistä ajatuskarttaa Flingaan. Työskentelyn kautta muotoutui digiagenttitoiminnan kuvaus, joka kirjattiin näin:

Tiimin jäsenten tehtävänä on edistää Centrian kokonaisvaltaista digitalisaatiota tukemalla jaettua asiantuntijuutta ja innovaatio- ja kokeilukulttuuria. Tiimiläiset toimivat omassa tiimissään digitalisaatiokehityksen edistäjinä, kannustajina ja tukihenkilöinä.

Syksyyn mennessä olemme saaneet värvättyä mukaan tiimiin edustajat lähes kaikista koulutusohjelmatiimeistä, ja toiminta on pikkuhiljaa pyörähtänyt käyntiin. Digiagentit tapaavat säännöllisesti kerran kuukaudessa, ja tapaamisissa jaetaan kokemuksia ja ideoita puolin ja toisin. Yhteisen työskentelyn alustoina toimivat Office 365 -ryhmä ja Yammer-ryhmä Digiagentit.

Digiagenttitoiminnan idut ovat yhtälailla mentoroinnissa, vertaisohjauksessa kuin kokeilukulttuurissakin. Vastaavia toteutusmalleja löytyy eri puolilta Suomea peruskouluista korkea-asteelle. Joskus mukana ovat myös oppilaat tai opiskelijat, joiden osaamista opettajat hyödyntävät (esim. http://www.oppilasagentti.fi/). Peruskouluissa valtio tukee koulutuksen uudistumista Uusi peruskoulu -ohjelman  kautta tarjoamalla jokaiselle Suomen peruskoululle mahdollisuuden tutoropettajaan. Tutoropettajalla tarkoitetaan opettajaa, joka tukee muita opettajia koulukulttuurin muutoksen tekemisessä, uuden pedagogiikan toteuttamisessa ja digitaalisuuden tarkoituksenmukaisessa hyödyntämisessä.

Digitalisaatiokehitys korkeakoulussa vaatii osaamista, vertaistukea, innokkaita kokeilijoita ja osaamisen ja tiedon avointa jakamista. Centrian digiagentit vastaavat omalta osaltaan tähän haasteeseen.

lehtori Anna Pulkkinen

 

 

Mainokset
Kategoria(t): Yleinen Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s